Skip to main content

Breakdownservice

Elbilister slider deres dæk hurtigere

Elbilsejere bør regne med et øget budget til dækkene. En af forklaringerne er, at elbilers større vægt og acceleration indbyder til en friskere kørsel, der kan æde dækkene hurtigere, end mange er vant til.

I takt med at antallet af elbiler er steget markant de seneste år, har landets værksteder efterhånden fået erfaring med elbilernes særlige egenskaber. Også hos dæk- og autoservicekæden Euromaster, hvor en rundspørge hos centerledere i hele landet viser, at elbilsejere bør regne med et øget budget til dækkene. En af forklaringerne er, at elbilers større vægt og acceleration indbyder til en friskere kørsel, der kan æde dækkene hurtigere, end mange er vant til.

20.04.22 | For mange bilister, der tager springet fra diesel- eller benzinbilen til livet bag rattet i en lydløs og lynhurtig elbil, er netop stilheden og accelerationen to håndgribelige forskelle i hverdagen. Men der er også mindre tydelige forskelle, der først viser sig efter et stykke tid, men som kan påvirke bilbudgettet overraskende meget.

Det viser en rundspørge blandt centerledere hos Euromaster, der har 37 værksteder i Danmark. Her viser der sig en klar tendens i centrenes hidtidige erfaringer med elbiler. Nemlig, at elbiler ofte bliver kørt på en måde, der slider dækkene hurtigere. Det fortæller Michael Guldbæk Larsen, der til dagligt arbejder som centerleder hos Euromaster i Aalborg.

– Selv en familievenlig elbil er en tung bil i sammenligning med f.eks. en benzinbil. Samtidig er hovedparten af alle elbiler markant hurtigere end den bil, som de fleste kommer fra. Og de to ting til sammen kan have stor betydning for, hvor hurtigt man risikerer at skulle udskifte sine dæk, siger han og tilføjer:

– Mit gæt er, at mange ikke rigtig tænker over, at de kører mere friskt til i deres nye el-bil, både når de sætter i gang og i sving. Men den høje vægt og forholdsvis heftige acceleration slider bare dækkene mere, og det er folk nok ikke helt klar over. Derfor har vi også nærmest dagligt kunder, der bliver overrasket, når vi fortæller dem, at deres dæk allerede skal udskiftes, selvom de måske kun har kørt 18-20.000 km.

De mest slidstærke sommerdæk på markedet klarer i dag op mod 40-45.000 kilometer, inden de er slidt ned til lovens mindstegrænse på 2 mm. Derfor kan en markant hurtigere nedslidning af dækkene ifølge Michael Guldbæk Larsen sagtens koste nyslåede elbilister flere tusind kroner ekstra om året.

GÅR OGSÅ UD OVER RÆKKEVIDDEN 

Erfaringerne fra Euromasters centre peger også på en anden fordyrende tendens for elbilsejere. Ud over at den friskere kørsel giver et øget slid af dækkene, ser man nemlig også, at elbiler tit kommer ind med dæk, der er ude af sporing.

– Det kan faktisk være med til, at dækslidet bliver endnu større og måske mere ujævnt. Og det betyder samtidig også, at rullemodstanden bliver større og elbilens rækkevidde bliver kortere, fordi der skal bruges mere energi på at drive bilen fremad. Alle tingene hænger sammen i en ond spiral, hvor problemerne forstærker hinanden. Derfor er det vigtigt, at man som, også som elbilist, er opmærksom på sin kørsel og dækkenes tilstand, påpeger Michael Guldbæk Larsen.

Lidt teknisk forklaret dækker manglende sporing over, at hjulenes vinkel i forhold til vejen er kommet ud af takt med den optimale indstilling fra fabrikken. Det kan ske ved f.eks. nærkontakt med en kantsten eller et større hul i vejen eller fordi dele i affjedringen er slidt og skal udskiftes.