11.01.22 | I debatten om den grønne omstilling af transportbranchen fylder pris og teknologi meget. Det er ifølge Lars Skov-Andersen fra Euromaster naturligt. Men i kølvandet på en undersøgelse, der viser, at transportørerne savner tekniske her-og-nu muligheder for at begrænse klimaaftrykket, bør branchen fokusere mere på de tiltag, der allerede er klar i dag for at nedbringe CO2-udledningen fra driften. Han fremhæver bl.a. dækopskæring og regummierede dæk som løsninger, der både kan gøre en forskel på klima- og miljøaftrykket og samtidig giver besparelser på driften.
Er det staten, virksomhederne selv eller forbrugerne, der skal betale regningen for den grønne omstilling? Og er teknologien inden for eksempelvis el-lastbiler og grønnere brændstof tilstrækkeligt langt fremme til, at branchens krav til kapacitet og rækkevidde bliver opfyldt?
Det er typisk de store spørgsmål, der rører sig i transportbranchen, som ifølge en international undersøgelse har et klart ønske om at bidrage til den grønne omstilling, men som savner konkrete muligheder på bordet*. Og det billede overrasker Lars Skov-Andersen, der er Business Line Manager for truck-segmentet hos Euromaster i Danmark
‒ Udfordringen er, at for mange føler sig begrænsede af de teknologiske muligheder. Og fordi der inden for logistik og transport kan være lave fortjenester, føler de samtidig ikke, at de har pengene til de meromkostninger, som den grønne omstilling koster. Men el-lastbiler og mere bæredygtige energiformer, er ikke de eneste tiltag, man kan gøre i branchen, fastslår han og tilføjer:
‒ Der eksisterer allerede en lang række velkendte teknologier, som kan hjælpe transportbranchens aktører med at reducere deres klimaaftryk og som også i fremtiden vil være vigtige – uanset om du en gang kører i en el- eller brintlastbil. Et godt eksempel er, hvordan dækopskæring og regummiering både kan give en driftsmæssig besparelse og nedbringe transportørernes klimaaftryk allerede i dag – uden at gå på kompromis med kvalitet, sikkerhed eller deres konkurrenceevne.
GENBRUG DÆKKENE OG FORLÆNG LEVETIDEN
Med regummiering genbruger man karkassen, når lastbildækket er ved at være slidt i bund. Det sker ved, at resten af det gamle mønster raspes bort, hvor eventuelle skader fra rust og sten bliver udbedret, inden der bliver lagt et tyndt lag bindegummi og en ny slidbane på karkassen. Herefter bliver dækket vulkaniseret hos eksempelvis den danske virksomhed Vulkan i Randers, hvor man er eksperter i at genskabe dækkets egenskaber og forlænge levetiden for lastbilers dæk.
‒ Med regummiering af dæk opnår man en besparelse på cirka 50 kilo nyt råmateriale per dæk, hvilket i gennemsnit reducerer CO2-udledningen med 180 kg. CO2 pr. dæk i forhold til at udskifte dem med nye. Samtidig findes der regummierede dæk i forskellige prisklasser, hvor de bedste udgør 60 % af prisen på et premium dæk, og hvor de billigste er nogenlunde på niveau med budgetdæk, forklarer Henrik Nielsen, administrerende direktør i Vulkan.
Tilsvarende muligheder er der ifølge Lars Skov-Andersen også med dækopskæring. Med en opskæring genopfrisker man mønstret på dækkene og gør mønsterdybden 3 mm. dybere, når dækket er ved at være slidt i bund. Det giver 25 % flere kilometer pr. dæk, hvilket forlænger lastbilsdækkenes levetid til gavn for både økonomien og klimaet, fordi ressourcerne bliver udnyttet bedre.
‒ Både regummiering og dækopskæring viser, at vi allerede har nogle gode muligheder i branchen for at sætte ind over for transportvirksomhedernes klimaaftryk. Og jeg synes, at det er en skam, hvis virksomhederne ikke kender til disse muligheder. Det er jo oplagt at sætte ind for at plukke de lavthængende frugter, mens vi venter på teknologiske gennembrud på de andre områder, fortæller Lars Skov-Andersen.
For yderligere information kan du kontakte Business Line Manager i Euromaster, Lars Skov-Andersen på 6163 0914
* KILDE: Simon-Kucher & Partners, “Green Logistics on the Rise”. Se mere her.