Skip to main content

Breakdownservice

Det er sort ikke at bruge regummierede lastvognsdæk

Lastvognsdæk skal have nyt liv frem for at kasseres, men i dag kører kun godt 25 % af lastbilerne på regummierede dæk. Hos Dækpartner opfordrer de branchen til at tage mere bevidste valg.

04.11.24 | Lastvognsdæk skal have nyt liv frem for at kasseres, men i dag kører kun godt 25 % af lastbilerne på regummierede dæk. Hos Dækpartner opfordrer de branchen til at tage mere bevidste valg.

Der er mange fordele ved de regummierede dæk. Ved at genanvende dækkene minimeres råstofforbrug, der er færre udgifter og lavere CO2-udslip. Regummierede dæk er ingen nyhed, men mange flere i branchen burde tage konceptet til sig.

”Vi så gerne, at mange flere transportvirksomheder vælger bæredygtigheden ved regummierede dæk i stedet for at købe billige dæk af ringere kvalitet, der kun har et enkelt dækliv – uden mulighed for regummiering,” fortæller Lars Skov-Andersen fra Dækpartners Salgsafdeling.

Hos Dækpartner ved de godt, at de helt store CO2-gevinster ligger i at omlægge brændstoffer, Men regummierede dæk bidrager også til det samlede CO2 regnskab og kan være med til at gøre en forskel også på den enkelte vognmands ESG-regnskab.

Høj kvalitet og sikkerhed

Dækpartner er søsterselskab til Vulkan Dæk A/S, der er specialiseret i produktion af regummierede dæk, der har samme kvalitet som nye dæk, hvor sikkerheden og holdbarheden er i top. Vulkan er leverandør af regummierede dæk til lastbiler og busser.

Tal fra Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk i Danmark viser, at når dæk regummieres én gang, så falder CO2 udledningen med 40 %. De regummierede har samme gode kvalitet som nye og er langt mere bæredygtige – uden at være dyrere – tværtimod.

Regummiering er det rigtige valg

Regummiering er langt mere bæredygtigt uden det går ud over økonomien. Processen ved regummiering består i, at karkassen gennemtestes. Når den er godkendt, fjernes det nedslidte mønster. Dernæst bliver eventuelle skader fra sten og rust i dækkets øverste bæltelag udbedret. Til sidst lægges der et tyndt lag bindegummi og en ny slidbane på karkassen, inden de vulkaniseres, hvorved dækkets egenskaber genskabes og forbedres.

”Det giver god mening for vognmanden at vælge regummierede dæk. Det kan være fristende at købe de billigste nye dæk på markedet, men her vil karkassen typisk være af så ringe kvalitet, at den ikke kan genanvendes – altså ” køb og smid væk”. Kvalitetsdæk er dyrere, men til gengæld kan de regummieres, og samlet bliver det langt mere bæredygtigt uden at gå ud over økonomien,” fortæller Lars Skov-Andersen.