Sommerdæk
Skift til sommerdæk ved 7°
Den eneste kontakt din bil har med vejen, er de fire små dækflader på størrelse med fire håndflader. Disse områder har ansvar for din kontrol over bilen, når du drejer, bremser og accelererer.
Derfor er det vigtigt at køre på dæk, som er designet til at køre i den aktuelle temperatur.
Sommerdæk er særligt udviklet til at køre på varme veje, og de giver dig den korteste bremselængde og det bedste vejgreb på både tørt og vådt underlag i den varme sæson.
Som tommelfingerregel, skal du skifte til sommerdæk når temperaturerne ligger stabilt over 7°, for det er et tegn på, at det mildere vejr er kommet for at blive.
Hvad er fordelene ved sommerdæk?
- Kort bremselængde: På tørre veje har sommerdæk en kortere bremselængde end vinterdæk. Sommerdækket er designet til, at køre i de vejrforhold som sommerhalvåret byder på, og du udnytter derfor bilens køreegenskaber bedst, ved at køre på sommerdæk om sommeren.
- Mindre brændstofforbrug (eller større rækkevidde): Et sommerdæk består af en hårdere gummiblanding, som ikke bliver blød på de varme veje. Din bil bruger altså færre kræfter på at rulle – og dermed mindre brændstof (eller el).
- Længere levetid: Dine vinterdæk slides 20% hurtigere ved at køre på sommerens veje. Derfor kan det være en god idé at skifte til sommerdæk – også selvom du ikke kører særlig meget.
Sommerdæk
Hvad skal du være opmærksom på?
Sommerdækkets mønsterdybde
Dækkene slides i takt med, at de bruges, og jo mindre mønster, du kører med, jo større er risikoen for aquaplaning. Din mønsterdybde påvirker også din bremselængde, som bliver længere, og du står mindre godt fast i sving eller i forbindelse med undvigelsesmanøvrer.
Dækmønstret på nye dæk er 8-9 mm. Minimumskravet til mønsterdybden er 1,6 mm. Hvis du kun har 1,6 mm dækmønster og kører på en våd motorvej, er det rent faktisk kun 6% af dækket, der har kontakt med vejen. Det er mindre end en tommelfinger, så det er en god idé at holde øje med, hvordan dine dæk ser ud, så du kan tilpasse din kørsel efter forholdene.
sommerdækkets dæklabel
Alle nye dæk er blevet mærket efter, hvordan de klarer sig i regnvejr, deres støjniveau og påvirkning på brændstoføkonomien.
Mens de fleste dæk på markedet klarer sig fint på en tør vej, er det i det våde føre, de bliver sat på prøve, så hold særligt øje med denne egenskab på dækmærkningen.
Sådan vedligeholder du bedst din bil
Services, der er vigtige om sommeren
Vinteren er især hår ved dine viskerblade og dit airconditionanlæg eller klimaanlæg. Derfor anbefaler vi, at du får skiftet viskerblade og servicet dit airconditionanlæg så de både kan håndtere en varm og våd sommer.
Få det rigtige dæk med hjem
Hos Dækpartner har vi markedets bedste leverandører og fælles for dem alle er at det er dæk af høj kvalitet. Skulle vi ikke lige have det dæk på hylden, du søger, vil vi naturligvis altid forsøge at skaffe det hjem til dig.
Ofte stillede spørgsmål
Som navnet antyder, er sommerdæk bedst om sommeren, og vinterdæk bedst om vinteren. Sommerdækket har et lavere indhold af naturgummi end vinterdæk, og gummiblandingen er derfor noget mere hård.
Når du kører og hjulene triller, opstår der friktion mellem dækket og vejen, og den friktion får temperaturen i dækkene til at stige. Hvis du kører på sommerens varme veje med bløde vinterdæk, bliver temperaturen i dækkene derfor så høj, at det bløde gummi slides alt for hurtigt, og dækket mister sin evne til at stå fast på vejen. Din bremselængde bliver længere, og du står ikke længere sikkert på vejen i skarpe sving eller ved høje hastigheder.
Den hårde gummiblanding, kombineret med at sommerdækket har færre lameller – rillerne i overfladen af dækket – end vinterdækket, skaber mindre rullemodstand.
Jo mindre rullemodstand, dækket har, jo længere kører du på dit brændstof. Selv om sommerdæk har færre lameller end vinterdæk, har det specialdesignede slidbaner, der effektivt leder vand væk fra dækket og dermed minimerer risikoen for aquaplaning.
Det er afhænger af hvornår der er skifte i vejret – som i Danmark mildest talt kan være en smule utilregneligt.
Som tommelfingerregel, skal du skifte til sommerdæk når temperaturerne ligger stabilt over 7°, for det er et tegn på, at det mildere vejr er kommet for at blive.
Vælger du helårsdæk, skal du generelt være mere opmærksom på, om du kører for mange kilometer til, at det kan betale sig i sidste ende. Et helårsdæk vil altid være et kompromis, da dækkets sikkerhedsegenskaber er dårligere både sommer og vinter end henholdsvis sommerdæk og vinterdæk.
Gummiblandingen i et helårsdæk er mindre blød end i vinterdækket og mindre hård end i sommerdækket. Det får betydning for din sikkerhed, da din bremselængde vil være længere – end hvis du kører med dæk designet til sæsonen. Du står mindre godt fast på glatte veje end hvis du kørte med vinterdæk.
Vi anbefaler at dine sommerdæk er max 5 år gamle – afhængigt af hvor meget dine dæk har været brugt – og om de er opbevaret korrekt.
Er dine sommerdæk ældre end fem år, bør du af sikkerhedsmæssige årsager få dem tjekket hvert år af en dækspecialist.