Skip to main content

Breakdownservice

Vinterdæk


Har du brug for hjælp?

Vi sidder klar til at guide dig

Skift til vinterdæk ved 7°

Den eneste kontakt din bil har med vejen, er de fire små dækflader på størrelse med fire håndflader. Disse områder har ansvar for din kontrol over bilen, når du drejer, bremser og accelererer.
Derfor er det vigtigt at køre på dæk, som er designet til at køre i den aktuelle temperatur. 

Vinterdækkets gummiblanding og særlige dækmønster er nøje udviklet til den kolde årstid. Det betyder, at du får en lang række egenskaber i dækket, som hverken et sommerdæk eller et helårsdæk kan give dig.

Vi anbefaler at du skifter til vinterdæk, når vejtemperaturen ligger stabilt under 7°, for det er tegn op at vintervejret er kommet for at blive.

Hvad er fordelene ved vinterdæk?

  • Bedre køreegenskaber: Vinterdækkets gummiblanding er blødere end sommerdækkets og helårsdækkets. Den bløde gummiblanding sikrer, at dækket bevarer sin smidighed i kolde temperaturer, og at dækket navigerer bedre på de kolde vinterveje, særligt når du bremser, accelererer og kører i sving.
  • Bedre vejgreb og bremseevne: Vinterdækket har samtidigt også flere lameller i selve mønstret, hvilket giver dig det bedst mulige vejgreb på is og sne. Lamellerne gør nemlig, at dækket kan grave sig ned i sneen og få et bedre greb på underlaget, så du står fast med bilen – selv på de isglatte veje.  
  • Lovkrav i nabolande: I Danmark er der ikke lovkrav om at køre på vinterdæk om vinteren, men hvis du har planer om at krydse grænser i vinterhalvåret, er der lovkrav om vinterdæk i vores nabolande. Orienter dig om de gældende vinterdækregler inden du kører afsted.    

book tid online til sæsonskift

Vi servicerer alle typer biler uanset mærke og årgang.

Vinterdæk

Hvad skal du være opmærksom på?

Dækmærkning

Vinterdækkets mærkning

Vinterdæk er mærket med M+S (Mud + Snow) mærkning på siden af dækket. Denne mærkning angiver, at dækket kører bedre på snedækket eller mudret vej sammenlignet med sommerdæk. 

Nogle vinterdæk er også mærket med 3PMSF (3-Peak Mountain Snow Flake/Snefnugsymbol), der betyder, at dækket er egnet til kørsel i sne. Denne mærkning bliver tildelt af et certificeret laboratorium. 

Der er flere europæiske veje, hvor det er et lovkrav, at vinterdækkene er mærket med 3PMSF.

Vinterdækkets alder

Kan vinterdæk blive for gamle? Ja, vinterdæk kan godt blive for gamle. 

Forklaringen er, at vinterdæk er lavet af naturgummi og silika, fordi denne blanding giver nogle rigtig gode egenskaber i vinterføre. Men bagsiden af medaljen er, at denne gummiblanding nedbrydes over tiden, og dermed også dens egenskaber. Derfor forringes vinterdækkets egenskaber som tiden går.

Du kan passe på dine vinterdæk ved at opbevare dem korrekt, når de ikke er i brug.

En tommelfingerregel siger, at et vinterdæk max. kan holde i fem sæsoner, når det er i brug.

vinterdæk

Sådan vedligeholder du bedst din bil

Services, der er vigtige om vinteren

Vinteren kan være hård ved din bil, og derfor kan det være en god idé at gå ekstra meget op i bilpleje i de kolde måneder. Vi fremhæver vigtige services, som du skal være opmærksom på, så du kan køre sikkert igennem vinteren. 

Få det rigtige dæk med hjem

Hos Dækpartner har vi markedets bedste leverandører og fælles for dem alle er at det er dæk af høj kvalitet. Skulle vi ikke lige have det dæk på hylden, du søger, vil vi naturligvis altid forsøge at skaffe det hjem til dig. 

Ofte stillede spørgsmål

Hvad er forskellen på vinterdæk og sommerdæk?

Som navnet antyder, er sommerdæk bedst om sommeren, og vinterdæk bedst om vinteren. Sommerdækket har et lavere indhold af naturgummi end vinterdæk, og gummiblandingen er derfor noget mere hård.

Vinterdækkets blødere gummiblanding sørger for at din bil står bedre fast på isglatte veje, fordi dækfladen bliver større. 

Når du kører og hjulene triller, opstår der friktion mellem dækket og vejen, og den friktion får temperaturen i dækkene til at stige. Hvis du kører på sommerens varme veje med bløde vinterdæk, bliver temperaturen i dækkene derfor så høj, at det bløde gummi slides alt for hurtigt, og dækket mister sin evne til at stå fast på vejen. Din bremselængde bliver længere, og du står ikke længere sikkert på vejen i skarpe sving eller ved høje hastigheder.

Derudover har vinterdæk et særligt dækmønster som leder vandet væk, og dermed nedsættes risikoen for akvaplaning. Desuden har vinterdæk et meget bedre vejgreb og en bedre trækevne i sne, fordi det har mange flere lameller end sommerdæk.

Hvornår skal jeg skifte til vinterdæk?

Det kan være svært at vurdere, hvornår det præcist er tid til at skifte til vinterdæk. Det er ikke først når der ligger is og sne på vejene – men allerede når vejene bliver kolde, bliver de glatte

Som tommelfingerregel, skal du skifte til vinterdæk når temperaturerne ligger stabilt under 7°, for det er startskuddet til en periode, hvor vi vejrmæssigt kan forvente ustadigt vejr med regn, rim, frost, sne og dårligt udsyn. Med andre ord får vi vejforhold, hvor det er sikrest at køre med vinterdæk.

Skal jeg skifte til vinterdæk, hvis jeg har helårsdæk?

Vælger du helårsdæk, skal du generelt være mere opmærksom på, om du kører for mange kilometer til, at det kan betale sig i sidste ende. Et helårsdæk vil altid være et kompromis, da dækkets sikkerhedsegenskaber er dårligere både sommer og vinter end henholdsvis sommerdæk og vinterdæk. 

Gummiblandingen i et helårsdæk er mindre blød end i vinterdækket og mindre hård end i sommerdækket. Det får betydning for din sikkerhed, da din bremselængde vil være længere – end hvis du kører med dæk designet til sæsonen. Du står mindre godt fast på glatte veje end hvis du kørte med vinterdæk.

Hvor gamle må vinterdæk være?

Vi anbefaler at dine vinterdæk er max 5 år gamle – afhængigt af hvor meget dine dæk har været brugt – og om de er opbevaret korrekt.
Er dine vinterdæk ældre end fem år, bør du af sikkerhedsmæssige årsager få dem tjekket hvert år af en dækspecialist.

Har du spørgsmål?

Peter og Helle fra kundeservice sidder klar til at svare på dine spørgsmål.
Peter Brøchner fra Dækpartner kundeservice